Köpvillkor för IDANA
Företag:
IDANA Beauty Sverige AB
559255-8562
Företagsadress:
Alva Myrdals gata 7 BV
12957 Hägersten
Sverige
Besöksadress
Skärholmen Centrum, Plan 2
Bredholmsgatan 3
127 48 Skärholmen
Globen
Arenavägen 59
121 77 Johanneshov
Kontakt
Email: [email protected]
Telefon: 08-557 66 335
Giltigt från 2022-10-18
IDANA försäljningsvillkor gäller från och med ovan angivet datum och ersätter eventuellt tidigare publicerade försäljningsvillkor.
Betalningsmetoder
– Klarna Checkout Privat/Företag
Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är KLARNA som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.
Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom KLARNA Checkout är faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ. KLARNA Checkout uppfyller PCI DSS och följer reglerna för som gäller för kortbetalning via internet. KLARNA Checkout innehar även SSL-certifikat för att garantera säkerheten för dig som kund när du väljer detta betalalternativ
När du betalar via KLARNA och väljer faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.
- Få alltid hem varan innan du betalar
- Betalningstid – alltid 14 dagar
- Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
- Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
- Ladda ner dina fakturor från klarna.se
- Möjlighet till delbetalning
Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.
* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.
Med Paypal kan du betala med kontokort eller Internetbank via en betalningslänk, som visas efter lagd order. Mer information om Paypalfinns på www.paypal.com. Paypal uppfyller PCI DSS och följer reglerna för som gäller för kortbetalning via internet. Paypal innehar även SSL-certifikat för att garantera säkerheten för dig som kund när du väljer detta betalalternativ.
Betalning med SWISH görs i förskott till vårt SWISH konto där en länk öppnas automatiskt i kassan när man väljer swishbetalning. Sker inte betalning via länken kommer inte ordern att gå igenom, utan kommer makuleras. Man kan alltså inte betala manuellt till vårt swishkonto utan alltid genom länken som öppnas via betalsidan.
Leveranser & Returer
Leveransvillkor
FRI FRAKT ÖVER 499 KR
När du handlar hos oss tillkommer det alltid en fast frakt kostnad i det angivna priset. Köper man något som kostar under 499 kr så tillkommer det en fast fraktkostnad beroende på paketets storlek antingen 49 kr (DHL) eller 29 kr (Postnord).
LEVERANSSÄTT
Vi levererar alla produkter och tillbehör inom:
– Sverige
– Norge
– Danmark
– Finland
i samarbete med speditörer som DHL och Postnord.
LEVERANSTID
Leveranstiden är normalt ca 1–2 arbetsdagar inrikes, 3-4 vardagar utrikes, beroende på om produkten finns på vårt centrallager eller om den beställs på begäran direkt från leverantörens lager. Vi gör alltid allt vad vi kan för att hålla den uppskattade leveranstiden, för att du ska få hem dina produkter så snabbt som möjligt. Ibland kan det dock ta lite längre tid än beräknat, om vi till exempel får vänta på leverans från leverantören. Men vi levererar din beställning så fort vi bara kan. Tänk på att du som kund alltid ska kunna visa legitimation vid utlämningen/leveransen av produkterna.
LEVERANSBEKRÄFTELSE
När vi har tagit emot din order får du en orderbekräftelse av oss via e-post. Du får även en ett e-postmeddelande med leveransbekräftelse i samband med att produkten/produkterna lämnar vårt lager.
TRANSPORTSKADOR
Om en transportskada skulle uppstå ber vi dig att göra en anmälan om skadan till vår kundtjänst via e-post eller telefon. Vi följer konsumentverkets riktlinjer och anmälan ska göras inom skälig tid efter det att köparen märkt eller borde ha märkt felet. Det är därför viktigt att du av emballerar och inspekterar dina produkter noggrant. För företag gäller att anmälan om transportskador ska ha inkommit inom sju dagar.
För att ärendet ska kunna handläggas på snabbast möjliga sätt ber vi dig att behålla produktens emballage så att detta kan besiktigas. Beroende på skadans omfattning företas omleverans, avhjälpande eller prisavdrag.
Har ni fått en fel produkt?
Har något gått sönder under transporten?
Om något av ovanstående har hänt er så vill vi att du tar ett foto på produkten/produkterna när de ligger packade i lådan tillsammans med orderbekräftelsen så att vi ser vad som blivit fel och skicka ett mail till [email protected]
Vi följer konsumentverkets riktlinjer och anmälan ska göras inom skälig tid efter det att köparen märkt eller borde ha märkt felet. Det är därför viktigt att du av emballerar och inspekterar dina produkter noggrant. För företag gäller att anmälan om transportskador ska ha inkommit inom sju dagar. För att ärendet ska kunna handläggas på snabbast möjliga sätt ber vi dig att behålla produktens emballage så att detta kan besiktigas. Beroende på skadans omfattning företas omleverans, avhjälpande eller prisavdrag.
EJ UTHÄMTADE PAKET
Om en försändelse ej hämtats ut inom 14 dagar kommer den skickas tillbaka till oss på IDANA Beuaty. Vid outlösta paket förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift för våra utlägg. Denna kostnad är i dagsläget 150 kr. Den avser ersättning för frakten (tur & retur), logistik och administrativ kostnad.
Returer
Ni kan göra ett återköp inom 14 dagar från det datum ni har mottagit varorna.
Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss betalar vi tillbaka ditt köpbelopp senast inom 10 dagar. Som kund betalar du själv eventuell returfrakt, och ångrad produkt ska alltid returneras i väsentligen oförändrat skick samt i originalförpackning med tillhörande emballage. Konsumenten ansvarar för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt.
Alla returer skall returneras enligt följande:
1. Packa varan väl i samma paket/påse som den kom i. Alternativt använd egen förpackning/låda.
2. Lägg i orderlappen som följde med för oss att lättare kunna utföra en återbetalning.
3. Mejla ditt ordernr till [email protected] så mejlar vi tillbaka en fraktsedel som ni skriver ut och tejpar på paketet.
4. Lämna in paketet på närmaste Postnord eller DHL Servicepoint. Behåll kvittot.
- Vid alla returer är du ansvarig för att varan når oss, och om inte annat anges, även för fraktkostnaden.
- Vi kommer att göra en återbetalning, företrädesvis med samma betalsätt som du använde vid beställningstillfället.
- Tänk på att det inte går att returnera om ni har använt varan.
Kostnaden för returfrakt dras av från din faktura/order.
– Varubrev – 29 kr
– DHL – 60 kr
OBSERVERA
Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss som inte är i ett väsentligt skick och därmed i ett förändrat skick så kommer ni att debiteras 199 kr för kostnad av ny emballage.
Ångerrätt/Reklamation
ÅNGERRÄTT – ENLIGT DISTANSAVTALSLAGEN
Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen. Det innebär att om du köper en vara på postorder eller via telefon, TV-shop eller Internet, har du möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot varan. Tänk på att du endast kan ångra köp av plomberade förbrukningsvaror, som till exempel DVD-filmer, leksaker etc., om plomberingen är obruten. Läs mer här: Konsumentverket om ångerrätt
För att åberopa ångerrätt måste konsumenten hålla varan i väsentligt oförändrat skick. Vid returen skall varan/produkten förpackas väl (gärna i samma emballage som den skickades från IDANA Beauty). Transportskador som uppkommer på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Varor som returneras mot postförskott kommer ej att lösas ut. IDANA Beauty tar inget ansvar för transporten av den returnerade försändelsen. Fraktkostnad för returen betalas av kunden.
GARANTI OCH REKLAMATIONSRÄTT – ENLIGT KONSUMENTKÖPLAGEN
Garantier på varan lämnas av respektive tillverkare, IDANA lämnar inga ytterligare garantier utöver den av tillverkaren specificerade.
Din orderbekräftelse eller kvittens gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten.
Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, där garantitiden kan variera mellan olika leverantörer. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver sin garantirätt från leverantören. Om du vill få mer information om vilka regler som gäller för företag kan du kontakta vår kundtjänst.